Online marketing voor elke stap in de Customer Journey

Online marketing is hot. Je kunt nieuwe doelgroepen bereiken, een trouwe achterban opbouwen, resultaten beter meten, real-time bijsturen en ja, het is ook nog eens goedkoper dan offline. Buro Beeldvang zet online marketing in bij elke stap in de Customer journey. Elke klant doorloopt een bepaalde reis bij het kopen van een online product of dienst, de customer journey. Door het analyseren van deze customer journey krijg je meer inzicht in je klanten en hun interesses. De klanten komen in een soort sales funnel terecht waar je als bedrijf op kunt inspelen door middel van online marketing! Buro Beeldvang helpt als online marketing bureau in Limburg mee bij het bepalen van de juiste online strategie. De customer journey bevat een aantal belangrijke stappen waar je op in kunt spelen!

Stap 1: De basis

Voor we starten met de inzet van online communicatiemiddelen zorgen we dat de website geoptimaliseerd is. Jullie onderscheidende verhaal toetsen we aan het zoekgedrag van jullie doelgroepen. Wat we willen bereiken is dat de klanten een passend antwoord op hun vraag vinden op jullie website en andere media. Daartoe optimaliseren we de teksten van de site (SEO) en maken indien nodig enkele landingspagina’s die uitvoerige informatie geven over jullie aanbod. Als de website en de social media de juiste boodschap uitdragen is het tijd om op de online trom te slaan.

Stap 2: Trek de aandacht

In de tweede stap is het vooral belangrijk ‘bewustzijn’ te creëren bij mensen. Het gaat om het uitgeven van een duidelijk, doelgerichte boodschap. Mensen gaan zich aangesproken voelen en hun behoefte voor de dienst of het product wordt gecreëerd.

Hierop kun je inspelen door middel van online banners. Deze kunnen geplaatst worden op websites die vaak bezocht worden door de doelgroep. Naast bannering laten ook Google Adword campagne’s goede resultaten zien. De juiste doelgroep kun je bepalen door gebruik te maken van klantpersona’s!

Klantpersona’s
Een klantpersona is een globale weergave van een klant die binnen de doelgroep valt. Bestaat jouw doelgroep uit mannen van 20 tot 30 jaar oud die van auto’s houden? Een klantpersona kan dan een 22 jaar oude student zijn die naast zijn opleiding twee dagen in de week werkzaam is op een kantoor. Hij surft veel op het internet, is introvert, een echte denker en gaat veel af op zijn intuïtie. Verder gaat hij op de fiets naar zijn werk, maar maakt wel graag ritjes voor zijn plezier in de sportauto van zijn vader!

Stap 3: Oriëntatie fase

Als de aandacht van de potentiële klant eenmaal op het product of de dienst is gericht, dan wil dat echter nog niet zeggen dat deze persoon over gaat tot “koop”. In deze stap zoekt de potentiële klant meer informatie over het product en overweegt andere aanbieders. De voor- en nadelen worden naast elkaar gelegd.

Als bedrijf kun je hierop inspelen door remarketing banners in te zetten met Facebook advertising en Google Display banners. Het is belangrijk dat de banners overtuigend zijn en bijvoorbeeld duidelijk de USP’s laten zien.

Ondersteuning nodig bij jouw online marketing?

Stap 4: De aankoop

Zodra de potentiële klant een klant wordt lijkt het alsof de taak erop zit, maar niets is minder waar! Het is in deze fase belangrijk de klantbeleving zo speciaal mogelijk te maken en de klant goed te begeleiden. Twijfel kan hier nog altijd toeslaan.

Het is belangrijk om het online bestelproces zo eenvoudig mogelijk te houden, met zo min mogelijk afleiding en enkel de belangrijke zaken. Zorg er tevens voor dat de klant op de hoogte wordt gehouden van elke stap in het bestelproces door te communiceren wat er van hem of haar wordt verwacht en wat ze van jou kunnen verwachten.

Stap 5: De levering

In deze fase is de potentiële klant pas écht een klant geworden: hij of zij heeft vertrouwen in je product of dienst en heeft niet gekozen voor de concurrent. Het gevolg is dat er allerlei verwachtingen ontstaan. Als bedrijf moet je hier zo goed mogelijk aan voldoen of deze zelfs overtreffen. Informatievoorziening speelt hierbij een grote rol.

Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tips over het gebruik van een product op de website of het versturen van een SMS update met daarin een samenvatting en verwijzing naar de e-mail die werd verstuurd. Ook is het belangrijk te laten weten dat je altijd open staat voor commentaar of vragen. Je kan hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van een chatfunctie op je website.

Stap 6: Feedback van de klant

Na de levering is het belangrijk te weten of de klant tevreden is omdat je wilt dat de klant ook daadwerkelijk klant blijft. Vraag de klant daarom om feedback!

Je kunt dit doen door een vragenlijst te sturen om te achterhalen hoe tevreden de klant écht is. De pluspunten zijn natuurlijk leuk om te weten, maar het is ook van belang om eventuele minpunten naar boven te halen. Op die manier komt de klant terug en dat is natuurlijk positief voor het online succes!

Buro Beeldvang, jouw partner voor je online groei!

Om de gewenste online groei te realiseren zetten wij online marketing in op verschillende kanalen. Deze kanalen stemmen wij op elkaar af zodat wij een optimaal resultaat zullen behalen. Er zijn veel verschillende kanalen die kunnen worden ingezet. Wij bepalen welke kanalen bij jullie bedrijf en strategie past. Onze expertise is zeer breed, zo zijn wij expert op het gebied van:

  • Google Ads advertising
  • Facebook, LinkedIn & Instagram Advertising
  • Organische en gesponsorde vindbaarheid op Social Media en zoekmachines
  • SEO (Search Engine Optimization)
  • SEA (Search Engine Advertising)
  • Emailmarketing
  • Marketing automation
  • Mailautomation

Ons merkwerk

Menswel_mockup omslagafbeelding
Menswel
Merkontwerp| Merkcommunicatie

IRS Robotics video omslagafbeelding
IRS Robotics
Merkcommunicatie

OML Jubileum video omslagafbeelding
OML
Merkcommunicatie

JobRotary
JobRotary
Merkontwerp| Merkcommunicatie

Moaleveld Omslagafbeelding
't Mäöleveld
Merkontwerp| Merkcommunicatie

College en Koers video omslagafbeelding
College en Koers
Merkcommunicatie

Deze website maakt gebruik van cookies voor functionaliteit en analyse. Lees de privacy-policy voor meer info.