Hoe maak je een goede huisstijl?
Een goede huisstijl maken is meer dan alleen het bedenken van een bedrijfsnaam en een leuk logo met een flitsend kleurtje. Het is een middel om de identiteit van je bedrijf te versterken. Het moet staan als een huis met een goed fundament. Je wilt immers een sterk merk creëren. Buro Beeldvang uit Weert is al meer dan 20 jaar een creatief en strategisch ontwerpburo. We helpen je dan ook graag met het ontwikkelen van een goede huisstijl en het beheren ervan. Verder kunnen we je tips geven en op weg helpen als je je huisstijl zelf wilt gaan beheren.
Basisregels voor een huisstijl
Tijdens het ontwikkelen van een goede huisstijl zijn er twee belangrijke regels:
- De huisstijl geeft visueel weer waar het bedrijf voor staat. Zowel de naam als het beeldmerk moeten de juiste snaar raken, het juiste gevoel oproepen.
- Consistentie in de huisstijl is een must. Dit zorgt voor herkenning bij de doelgroep.
Ontwerpen huisstijl design
Bij de visuele vertaling komt het een en ander kijken. Denk hierbij aan:
- Het logo of beeldmerk; de “eyecatcher” van je huisstijl.
- De kleuren; deze moeten de juiste sfeer, het juiste gevoel of emotie opwekken.
- Beeldvang zorgt o.a. voor het juiste kleuren pallet en voor de juiste omzetting naar bijvoorbeeld pms, cmyk, rgb of hex kleur.
- De slogan: De lijfspreuk van het bedrijf of organisatie; een tekstregel die ervoor zorgt dat de ontvanger direct begrijpt waar het logo over gaat en het merk voor staat.
- Typografie: een lettertype zegt veel over je stijl en merkidentiteit. Sierlijk, strak, klassiek of modern.
- Stijlelementen: elementen die de huisstijl ondersteunen en onderdeel zijn van de lay-out.
Ontwerp huisstijldragers
Huisstijldragers zijn middelen of objecten die de visuele identiteit van de organisatie ‘dragen’. Een professionele organisatie streeft naar een eenduidige, herkenbare uitstraling van communicatiemiddelen. Uitgangspunten, stramienen en formats helpen daarbij.
Denk hierbij aan standaard items als:
- Visitekaartje en briefpapier
- Brochure en flyer
- Advertentie
- Website
- Beursstand
- Borden, Banners en vlaggen
- Gevelreclame
- Autobestickering
Maar zeker ook:
- Digitale Nieuwsbrief
- Powerpoint presentatie
- Digitaal magazine
- Film, clip, video
- Social media kanalen
- Social posts en social media advertenties
Één van de bovenstaande huisstijldragers nodig? Buro Beeldvang verzorgt van a t/m z en van ontwerp tot en met drukwerk of online toepassing.
Huisstijlbewaking:
Van huisstijlhandboek tot stylesheet of online huisstijlwijzer
Om je houvast te geven bij de huisstijlbewaking, maakt Buro Beeldvang stijlbladen of een compleet huisstijlhandboek. Zo kan iedereen beschikken over de bouwstenen van jouw huisstijl. Dit kunnen we trouwens ook regelen voor je bestaande huisstijl.
Online tools om zelf met de huisstijl aan de slag te gaan
We horen het steeds vaker terug bij klanten;
“Kunnen we dit niet zelf doen?”
“Die advertentie opmaken of flyer aanpassen?”
Je zou verwachten dat wij (Buro Beeldvang) als ontwerpburo dan afwijzend reageren maar niets is minder waar! Natuurlijk kan dat! En we helpen je er als creatief en meedenkend ontwerpburo graag mee op weg. Er zijn legio tools online te vinden maar we zullen er eentje kort toelichten.
Canva is een online grafische designtool speciaal gericht op non-designers. Met drag-and-drop zet je eenvoudig ontwerpen in elkaar voor social media en andere marketing uitingen, zoals facebook headers, Instagram posts, blogafbeeldingen en advertenties. Ook documenten, posters, flyers en uitnodigingen maak je met Canva. Binnenkort kan je dit alles ook nog eens doen binnen de huisstijl van je bedrijf! Buro Beeldvang kan een account voor je aanmaken (een betaalde pro account) waarin wij de gewenste huisstijl dragers uitwerken. Daarna kun je er zelf mee aan de slag. Uiteraard staan wij altijd gereed, mocht je er zelf niet uitkomen!
Tot slot, zonder goede huisstijl geen sterk merk!
Een goed ontwikkelde en uitgevoerde huisstijl zorgt voor een duidelijk herkenning bij de doelgroep. Het zorgt voor een duidelijke uitstraling van je bedrijf met een bewust gekozen “tone of voice”, sfeer en emotie. Dit kan zowel zakelijk als informeel zijn. Ongeacht of dit nu gericht is op B2B of B2C. Het doel is de juiste doelgroep aan te spreken en te binden aan je bedrijf. Dit is de basis voor het bouwen van een sterk merk!