De media staan er vol van. Het tekort aan personeel belemmert organisaties en ondernemers in hun dienstverlening en groei. Met name de vraag naar handige handjes in techniek en zorg neemt snel toe. Diverse klanten van ons worstelen met de vraag “waar haal ik goed personeel vandaan?”
Alleen een advertentie in de krant werkt allang niet meer en goede arbeidsvoorwaarden maken niet het noodzakelijke verschil. Maar hoe dan wel? Met deze vraag is Beeldvang voor diverse klanten op verschillende niveaus aan de slag.
Een hierbij veel gehoorde Engelse term is “Employer branding”. Het goed profileren van een bedrijf of organisatie. Hierbij is het belangrijk om onderscheidende kenmerken en pluspunten goed te presenteren maar zeker zo belangrijk is het aansluiten bij de huidige vraag van personeel. Waar is de werknemer naar op zoek en wat kan ik hem of haar bieden? Hierbij spelen woorden zoals; zingeving, duurzaamheid, groeikansen en werksfeer een belangrijke rol. Natuurlijk zijn goede arbeidsvoorwaarden en een goed salaris nog steeds belangrijk maar alleen daarmee win je de concurrentieslag niet.
Voor klanten zoals bouwbedrijf Vlassak in Budel, Tal Techniek in Weert en Vogten staal in Maastricht maken we gerichte cross mediale wervingscampagnes. Het onderscheidende verhaal van de klant wordt vertaald in een mix van vacaturevideo’s, social media posts, lokale acties bij clubs en verenigingen, etc. Het betrekken van de eigen medewerkers in deze campagnes is van groot belang hierbij. Zij zijn de beste ambassadeurs.
Voor klanten zoals netwerkorganisatie Keyport en Sterk Techniek Onderwijs Noord- en Midden Limburg (STO-NML) zijn we naast uitvoerend ook beleidsmatig en adviserend aan het werk. Keyport realiseert de noodzakelijke verbindingen tussen ondernemers, onderwijs en overheden in de regio en biedt ondersteuning, versnelling en financiering. Dit resulteert in vele projecten waar ondernemers en onderwijs op kunnen aansluiten. Voor Keyport ontwikkelden we de campagne “Wereldmerken kiezen Keyport.”, een serie videoproducties die bedrijven en hun carrièrekansen laat zien. Voor STO-NML hebben wij een o.a. overkoepelende campagne om techniekonderwijs te promoten ontwikkeld onder de noemer “TECH-AAN”.
Samenvattend is er veel werk aan werk op dit moment!