Bedrijven of organisaties die bouwen aan sterke merken zijn succesvoller dan hun concurrenten. De 5 voordelen van een sterk merk zijn niet alleen weggelegd voor de grote bedrijven of productmerken met grote mediabudgetten. Ook kleine bedrijven en organisaties kunnen profiteren van de kracht van een sterk merk. We zetten de vijf grootste voordelen hieronder op een rij.
1: Authentiek en onderscheidend in de markt
Een sterk merk is gebouwd op een eigen uniek verhaal. Een verhaal dat vertelt wie je bent en waarom je doet wat je doet. Als je werkzaam bent in een markt met veel vergelijke ondernemingen en organisaties is het belangrijk om op te vallen. Vaak zijn de prijzen, diensten en producten die aangeboden worden vergelijkbaar en daarom niet onderscheidend. Hierbij is het belangrijk de emotionele waarde en de oprechte droom van de organisatie te vertalen in een eigen beeldtaal en tone of voice. Als deze consequent wordt doorgevoerd vergroot het de loyaliteit en (h)erkenning in de markt.
Wij zijn trots op ons werk voor DELA
DELA is een mooi voorbeeld van een onderneming die zich positief onderscheidt met een authentiek en inspirerend verhaal. De meeste ondernemingen die uitvaartverzekeringen en uitvaartdiensten aanbieden focussen zich op het triest en dramatische eindpunt dat ons allemaal wacht. Geen prettige gedachte. Vaak zien we donkere kleuren, herfstbeelden, vallende bladeren enz.
DELA kijkt echter naar de zonsopkomst! Het leven gaat door en wat geef jij mee aan een ander. Doorgeven is dan ook het sleutelwoord. Denk hierbij aan het recept van je oma, goede adviezen van je vader, de kinderwagen van je moeder, enz. Het thema doorgeven is vertaald in aansprekende campagnes met steeds een uniek en positief verhaal. Een mooi voorbeeld is de “Lieve” campagne waarin mensen gevraagd werd om NU te vertellen wat die ander voor jou betekend en hiermee niet te wachten. Beeldvang is er trots op dat we al meer dan twintig jaar mogen meebouwen aan dit sterke merk.
2: Trotse medewerkers en trouwe klanten
Ieder bedrijf wil van zijn medewerkers en klanten merkwerkers maken. Een merk kan alleen maar sterk zijn als het gedragen wordt door de gehele organisatie en zijn doelgroepen. Iedereen wil graag werken voor een organisatie waar je achter staat en waar je trots op kunt zijn. Daarom is het belangrijk om medewerkers en klanten te betrekken in jouw missie en jouw doel en hun mee te nemen in de redenen waarom je dit zo belangrijk vindt. Trotse mensen worden merkambassadeurs die het merk op een positieve manier delen. Een sterk merk vergroot ook de loyaliteit van medewerkers en klanten.
Ziekenhuis SJG in Weert koos na het niet doorgaan van een fusie volledig voor een eigen koers. Deze nieuwe koers betekende een nieuwe positionering en de ontwikkeling van een bijpassende identiteit. Het door Beeldvang gepresenteerde plan van aanpak kreeg de voorkeur. Met een huisstijlteam waarin alle belanghebbende partijen vertegenwoordigd waren zijn we de reis gestart. Een strategische analyse van de visie, de competenties en de doelgroepen leverden de inzichten voor de nieuwe positionering.
Uitgangspunt was de transitie van een vakgerichte naar een patiëntgerichte zorgaanbieder. Dit vereist een persoonlijke benadering van zowel de cliënt als bezoekers, artsen en samenwerkende bedrijven. De sociale belofte “met elkaar voor elkaar” is vertaald in verhalen en beelden die laten zien wat aandacht doet met een ander. De nieuwe belofte is ook vertaald in een nieuwe dienstverlening zoals het aanstellen van “gastvrouwen” die bezoekers naar wens begeleiden in het ziekenhuis. Een consequente invulling van de belofte zorgde ervoor dat SJG Weert in enkele jaren is gestegen naar een 10e plaats van zorgkaart Nederland en met een 8,6 de hoogste notering van Limburgse ziekenhuizen ontving naar onderzoek van het AD. Een resultaat wat de trots en loyaliteit van medewerkers, bezoekers en patiënten heeft vergroot.
3: Een sterk merk geeft houvast en richting
We leven in een tijd waarin communicatie steeds vluchtiger en diverser wordt en een merk overal herkenbaar en krachtig aanwezig moet zijn! Organisaties en merken die niet goed weten wie ze zijn en waar ze naar toe willen, weten ook amper hoe ze moeten reageren op de uitdagingen die op hun pad komen. Welke media moet ik inzetten, welke campagnes passen bij mij? Een sterk merk weet op welke doelgroep het zich moet richten en welke verhalen er verteld moeten worden. Daardoor hoef je niet mee te waaien met iedere nieuwe mediawind en haal je meer rendement uit je communicatiebudget. Een sterk merk geeft medewerkers en klanten houvast en zorgt dat je als organisatie relevant blijft. Nu en in de toekomst.
4: Kruisbestuivingen en samenwerking
Een sterk merk werkt als een magneet op andere sterke merken. Iedereen wil graag samenwerken of verbonden zijn aan krachtige en succesvolle merken. Dat zorgt voor extra zichtbaarheid en aantrekkingskracht voor beide merken; een win-win situatie. Zo gaan de supermarktketen Jumbo en warenhuis Hema samenwerken in Nederland en België. Beide bedrijven willen zo hun marktpositie verbeteren. Het is de bedoeling dat artikelen van Hema in 650 supermarkten van Jumbo worden verkocht. Een krachtige aanwezigheid zorgt ook voor een makkelijkere personeelswerving. De belangrijkste beslissingen nemen mensen op basis van emotie, in plaats van ratio. Ze willen zich graag ergens mee identificeren en bezig zijn met zinvolle werkzaamheden.
5: Grotere omzet en snellere groei
We hebben al beschreven dat een sterk merk de loyaliteit onder klanten en onder medewerkers vergroot. Dit zorgt er ook voor dat het merk op een goede mond-aan-mond reclame mag rekenen. Het mooiste wat een merk kan meemaken is dat klanten ambassadeurs worden en het merk van harte aanbevelen. Een goede reputatie en onderscheidend verhaal zorgen ervoor dat het makkelijker is om nieuwe klanten te bereiken. Hiernaast is het voor een sterk merk ook makkelijker om nieuwe producten of diensten aan te bieden omdat deze meteen dezelfde merkbeleving bieden. Daardoor zorgt een sterk merk voor een snellere groei en omzetstijging.
Het begint met een droom
Elk sterk merk begint met een aansprekende droom. De droom van Mardge Pascaud is schoonheidsspecialisten helpen met een succesvolle salon en stralende klanten. Pascaud Beauty Innovations levert een compleet pakket aan ondersteuning voor de professionele schoonheidssalon en adviseert en ondersteunt meer dan 200 salons in Europa. Na een positieve kennismaking met Beeldvang ontstond de vraag om de gehele positionering van het merk te versterken.
De producten van Pascaud bevatten hoogwaardige natuurlijke werkstoffen die de huid helpen om weer te stralen. Uitgangspunt van de positionering is “Natural aging”, door het optimaliseren van de balans tussen zowel de innerlijke als de uiterlijke schoonheid. Om de droom van Mardge Pascaud te delen met mogelijke nieuwe klanten is een cross-mediale wervingscampagne ontwikkeld waarin zowel bestaande Pascaud salons en hun klanten als ambassadeur werden ingezet. Doel van de campagne was een “Pascaud Experience” waarin de passie voor “Natural Aging” werd gedeeld met prospects. Het resultaat van de campagne was een grote toename van Pascaud salons in de Benelux. Lees meer over het sterke merk voor Pascaud
Een sterk merk geeft je vleugels!
De kracht van een sterk merk is dat het je los maakt van andere merken en bedrijven. Het zorgt ervoor dat je de massa ontstijgt en jouw eigen verhaal beter opvalt.
Spreken deze voordelen jou aan?
Beeldvang bouwt al bijna 25 jaar aan sterke merken. Zoek je ondersteuning? Wij helpen je graag. Nodig ons uit voor de gratis MerkCheck. Wij komen vrijblijvend op bezoek en bekijken samen hoe sterk jullie merk nu is en hoe Beeldvang het kan versterken. De eerste stap naar een sterk merk begint hier! Neem nu contact met ons op en ontdek de kracht van verbeelding.