Waarom een landingspagina maken in je website?

Misschien zie jij heel vaak de term landingspagina voorbijkomen en weet je nog steeds niet helemaal wat het is of wat je er mee kunt. Toevallig (of juist niet toevallig) ben je nu op een landingspagina uitgekomen! In de oriëntatiefase van de customer journey wil je vooral onder de aandacht komen bij potentiële klanten of kopers. Hiervoor kun je een landingspagina inzetten zodat je heel gericht content kunt plaatsen op je website waarop je gevonden wilt worden!

 

Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd is een landingspagina de pagina waarop een bezoeker landt als hij/zij bijvoorbeeld een zoekopdracht heeft ingevoerd in Google. Met de landingspagina wil je er voor zorgen dat de bezoeker verder klikt op de site, een product koopt of zijn/haar gegevens achter laat (conversie). In principe wil je ook op je homepage en andere pagina’s hetzelfde doen, maar toch is een specifieke landingspagina anders en daarom anders opgezet.

Een landspagina verschilt van andere pagina’s zoals de homepage
Een landingspagina kun je inzetten voor een specifieke reclamecampagne. Je trekt een bezoeker naar je website via een advertentie, op andere sites, zoekmachines of social media. De pagina waar de bezoeker op landt bevat alleen maar informatie met betrekking tot de reclamecampagne en voldoet daarmee precies aan de verwachtingen. Deze pagina’s passen hierdoor vaak niet goed in de vaste sitestructuur en daarom worden er speciale landingspagina’s gemaakt.

Een goede landingspagina bevat deze eigenschappen:

  • gericht op een specifieke doelgroep
  • heeft duidelijke call-to-actions, de buttons moeten opvallend en duidelijk zijn: “Download de whitepaper” “Schrijf je in!” “Bestel nu”
  • focus op één onderwerp met doelgerichte content en een pagina die goed “scanbaar” is
  • een rustige opbouw, zorg er voor dat er niet teveel afleiding op de landingspagina is met de belangrijkste informatie “boven de bouw”

Hulp nodig bij het opzetten van een landingspagina of het ontwerpen van je website?

Hoe werkt een goede landingspagina?

Landingspagina’s worden vaak gemaakt door bureaus die hierin zijn gespecialiseerd en dienen vaak als tool / onderdeel van een online marketing campagneSEO-technisch moet alles kloppen aan de pagina. Door de juiste woorden, opbouw en plaatsing van de landingspagina worden deze goed geïndexeerd door Google.

Trefwoorden zijn een belangrijk onderdeel van een landingspagina’s. Deze kernwoorden of aanverwante termen zorgen ervoor dat zoekmachines en vervolgens de doelgroep je landingspagina gevonden krijgt en de website gaat bezoeken. Om de juiste zoektermen samen te stellen moet je een zoekwoorden onderzoek doen met de zoekwoordplanner van Google. Op welke woorden wil je gevonden worden en zoeken er veel of weinig mensen op deze woorden? Welke samenstelling van zoekwoorden werkt het beste en zorgt voor doelgerichte resultaten? Dat kun je allemaal achterhalen met de zoekwoordplanner van Google.

Wat is het nut van een landingspagina?

Praktisch alle online marketing specialisten en marketing bureaus werken in meer of mindere mate met landingspagina’s en dat is niet voor niks. Landingspagina’s sluiten naadloos aan bij de boodschap (advertentie) waarmee de bezoeker op je site is gekomen. De pagina is ontworpen voor een specifieke doelgroep die je optimaal kan bedienen waardoor de conversie hoog is. Het is dus duidelijk geen normale algemene webpagina in je website.

Met doelgerichte call-to-action(s) kun je in contact komen met je specifieke doelgroep. Het kan voor veel websites een “quick win” zijn. Sterker nog, als je er geen gebruik van maakt zullen andere websites jouw positie in de markt gaan innemen doordat zij veel beter vindbaar worden. Landingspagina’s zijn dus een essentiële en goedkope tool in het online marketing pakket!

 

Ons merkwerk

Thumbnail-workshop-web
Creatieve Workshop
Beeldvang Merkatelier

Verhoeven Int THUMB kopiëren
Verhoeven International | Positionering, Huisstijl en Website
Merkcommunicatie| Merkontwerp| Merkstrategie

Thumbnail_Regiodeal-web
Regiodeal - Samenwerking Midden Limburg (SML)
Merkcommunicatie| Merkontwerp| Merkstrategie

Hadshoof website THUMB kopiëren
Hadshoof | Huisstijl & Website
Merkontwerp

Takeuchi THUMB
Takeuchi | Positionering & communicatiemiddelen
Merkcommunicatie| Merkontwerp| Merkstrategie

Vlassak Vacature THUMB
Vlassak - Employer Branding en Website
Merkstrategie| Merkcommunicatie| Merkontwerp

Deze website maakt gebruik van cookies voor functionaliteit en analyse. Lees de privacy-policy voor meer info.