De kracht van social media – 8 social marketing tips!

Door: 6 oktober 2016 oktober 28th, 2016 Algemeen

Je kan zakelijk enorm veel bereiken met social media. Maar waar begin je? Welke media gebruik je? En welke strategie werkt voor jou? We hebben een paar stappen op een rijtje gezet en nemen hierbij onze laatste campagne voor Kermis Weert als voorbeeld.

Lees hier alles over de campagne

1. Wat is jouw doel?
Wat wil je bereiken met het inzetten van je social media campagne? Probeer zo concreet mogelijk  doelstellingen te formuleren (in % en aantallen), zodat je kunt meten of je doelen ook worden gehaald.

Voorbeelden zijn:
• Google ranking laten stijgen met …. %
• Bezoek aan de website verhogen met ….%
• Aantal likes en fans vergroten op Facebook en Instagram met ….%

2. Ken je doelgroep
Bepaal je doelgroep en bedenk via welke social media je ze kunt bereiken. Dit kunnen meerdere kanalen zijn. Voor elk kanaal moet de juiste content (beeld / tekst / film) gemaakt worden.
 Voor Kermis Weert werd er duidelijk ingezet op een jongere doelgroep (jeugd tussen +/- 11-17 jaar). Daarom werden o.a. Facebook en Instagram ingezet. Beide kanalen zijn heel visueel, dus werd er een flitsend concept door ons gecreëerd voor FB posts, video’s en beeld.

3. Maak een contentkalender
Een goede social media campagne start met een gedegen planning! Om consistent content te verspreiden moet een schema worden opgezet en goed worden bewaakt. Met een contentkalender hebben we vastgelegd op welke dag, tijdstip en welk kanaal werd gepost voor Kermis Weert. Zo houd je het overzicht en versterken de acties elkaar.

4. Zorg voor relevante content
De content die je deelt, moet relevant en waardevol zijn. Als verhouding kun je aanhouden dat 80% doelgroepgerichte content is en slechts 20% gaat over jouw producten en/of diensten. Het is dus heel belangrijk om vooral content aan te bieden die de doelgroep écht wil lezen!
 Voor Kermis Weert waren vooral de nieuwe attracties en winacties populair. Het populairste bericht op Facebook werd 350x gedeeld en 687x geliked!

5. Zorg voor conversatie en interactie
‘Social is luisteren, meebewegen, betrekken en belonen’

Door het gebruik van open vragen en stellingen stimuleer je interactie en een dialoog met je doelgroep. Vragen zoals: Durf jij in deze attractie? Of ‘Met wie ga jij door tot in de laatste uurtjes’ die wij stelden aan Kermis Weert fans, leverden vele honderden reacties op.

6. Belonen van fans
Wij hebben echte fans van Kermis Weert beloond met populaire winacties. Zo werden er VIP kaarten verloot onder diverse doelgroepen. Voor de jeugd was er een Freak pakket te winnen en voor gezinnen een Family- en Kids pakket. De campagne met vrijkaarten voor attracties bereikte met een klein sponsorbudget van meer dan 40.000 mensen per bericht en aan elke actie werd door honderden mensen meegedaan.

7. Adverteer op Facebook
Adverteren op Facebook werkt eenvoudig, snel en vergroot binnen no-time het bereik. Het is mogelijk om goedkoop en doelgericht verkeer naar jouw facebook pagina en site te halen. Weet je niet welke inhoud je aan de post wilt geven? Start dan met een bericht waarop je veel reacties krijgt en geef deze een extra boost met een klein promotiebudget.

8. Meet de resultaten
Een belangrijk voordeel van online media is, dat je eenvoudig resultaten kunt meten. Aan de hand van de gestelde doelstellingen kun je kijken of er vooruitgang is geboekt. Als een actie of bericht niet loopt, kun je het aanpassen of zelfs laten vervallen. Tot je de manier hebt gevonden die werkt. Zo steeg de Facebookpagina van Kermis Weert binnen een maand met maar liefs 1.473 fans!

De kracht van social media werkt voor iedereen.  Ook voor u?

Geef jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.