(online) marketingkansen in crisistijd!

 

Deze crisistijd raakt iedereen. Veel bedrijven zien omzetten dalen en moeten hun dienstverlening kritisch bekijken en aanpassen. Welke kansen zijn er voor online marketing in crisistijd? Bedrijven en organisaties die hard door de crisis geraakt worden, snijden vaak in kosten, verlagen prijzen of stellen nieuwe investeringen uit. Dit zijn oplossingen voor de korte termijn. Het is vaak moeilijk om in crisistijd positief te zijn en kansen voor de lange termijn te blijven zien.

Maar ook deze crisis zal tot een einde komen. Het is de vraag wat je nu kunt doen om dan weer sterk uit de startblokken te komen. Je kunt starten met jezelf enkele vragen te stellen. Wat is er veranderd voor je klant en wat verwacht jouw klant op dít moment van jouw organisatie? Welke kansen voor online marketing zie je nu nog meer? Welke activiteiten kan je nu starten om straks weer volop aan het werk te kunnen?

Kansen en uitdagingen

Als creatief strateeg ontdekken we mogelijkheden en bekijken we samen waar in deze tijd de beste kansen liggen voor jouw organisatie!

Neem deze uitdaging aan!

We delen hier alvast enkele tips en mogelijkheden:

Re-focus je (merk) strategie

Eigenlijk krijg je deze kans maar heel weinig: even stilstaan en je (merk)strategie weer onder de loep nemen. Deze crisis geeft jou de tijd om stil te staan bij enkele essentiële vragen. Is het duidelijk wat wij in de toekomst willen bereiken? Weten we wie onze doelgroepen zijn en wat ze van ons verwachten? Passen de huidige marketingmiddelen nog bij deze tijd en bij onze doelgroepen? Moeten we de verdeling van budgetten aanpassen?

Wij adviseren om nu echt de tijd te nemen om te kijken naar bovenstaande vragen en met zorg bijpassende marketingactiviteiten te kiezen. Zo krijg je meer grip op uitgaves en rendement. Dat geldt in de eerste plaats voor de content-strategie. In plaats van een vaste content-kalender te volgen kun je beter eerst bestuderen wat de klant nu en in de toekomst van jullie wil en hoe jullie hier optimaal op kunnen inspelen.

Nu veel mensen vanuit thuis werken, neemt het gebruik van social media snel toe. Campagnes op social media hebben dus een groter bereik. Momenteel zal jouw doelgroep nieuwe keuzes wellicht even uitstellen, maar kan je ze wel blijven inspireren en adviseren. Speel daarom met het verschuiven van het mediabudget naar de oriëntatiefase. Zo blijf je positief aanwezig bij jouw klant.
Omdat vele adverteerders hun Google ad’s campagnes zullen uitstellen gaan de CPC prijzen dalen. Dit biedt een kans om te adverteren en meer mensen te bereiken met een lager budget.

Geef creativiteit de ruimte

Nieuwe situaties geven ruimte aan creativiteit. Om ons heen ontstaan vele voorbeelden van ondernemers die op nieuwe manieren leren samenwerken met collega’s en klanten. Ook het onderwijs laat zien nieuwe wegen te vinden om te communiceren met studenten. De horeca ontwikkelt nieuwe verdienmodellen in afhaal- en thuisbezorg diensten.

Een nieuwe context en veranderende doelstellingen prikkelen ons om anders te kijken, anders te zien en tot andere inzichten te komen. Dit kan leiden tot nieuwe businessmodellen en nieuwe manieren om in contact te komen met je medewerkers of je doelgroep. Maak enkele inspirerende doelen en organiseer een “virtuele” brainstormsessie. Nodig ook enkele klanten hiervoor uit. Dit leidt zeker tot verrassende inzichten.

Online marketing schoonmaak

Waar op kantoor vaak de vrije agenda zich makkelijk weer vult met nieuwe klussen is door de crisis de agenda minder vol. Online calls zijn meer to-the-point dan fysieke meetings. Geen klusjes tussendoor. Meer tijd om een grote ‘online marketing schoonmaak’ te houden. Gebruik deze tijd efficiënt voor website-onderhoud of misschien zelfs een re-design. Maak een moodboard met trefwoorden, mooie visuals en gewenste doelen van de site. Of denk aan search engine-optimalisatie: optimaliseer je pagina’s en berichten, doorloop en analyseer je content-bibliotheek en bekijk wat je kunt hergebruiken als SEO-content. Als de markt weer aanzet, wil jij bovenaan staan, toch?

“Never waste a good crisis” – het lijkt alsof dat voor velen betekend dat er een soort reset button gevonden moet worden. Terug naar de basis en kijken naar je strategie en marketinghuishouding. Wat doet er nu echt toe in deze tijd?? Creëer weer ruimte voor het doel en de creativiteit van je onderneming.

Als ervaren creatief strateeg helpen we graag mee aan het ontwikkelen en uitvoeren van een succesvolle marketing strategie.

Herontdek en benut je (online) kansen en krijg jouw doelen scherp

Breng samen met Beeldvang jouw kansen in beeld op gebied van (online) marketing.
Nu en na de crisistijd. De focus die zo ontstaat vertalen we naar communicatie, campagnes en content.

Neem contact op

Uit onze portfolio

Keyport | Regio Branding

29 oktober 2019

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief