Hoe positioneer ik mijn bedrijf? 5 stappen naar een sterk merk

 

De uiteindelijke relevantie van organisaties en merken heeft alles te maken met eigenheid en relevantie. Helemaal in deze tijd waarin communicatie steeds vluchtiger en diverser wordt en een merk overal herkenbaar en krachtig aanwezig moet zijn! Organisaties en merken die niet goed weten wie ze zijn en waar ze naar toe willen, weten ook amper hoe ze moeten reageren op de uitdagingen die op hun pad komen. Beeldvang gaat op zoek naar die eigenheid als basis voor een krachtige positionering en doelgerichte merkstrategie. Deze unieke identiteit is het vertrekpunt voor alles wat het merk denkt en doet. Vervolgens ontwikkeld Beeldvang de nodige handvatten en tools om het merk consequent en consistent neer te zetten. Om inspirerend te zijn voor klanten en aantrekkelijk voor medewerkers. Om als organisatie relevant te zijn. Nu en in de toekomst. Maar, hoe positioneer ik mijn bedrijf? Lees snel verder!

Stap 1: Wat wil het merk?

Waarom is een organisatie opgericht? Wat is haar droom, haar visie, welke doelen maakt haar betekenisvol? Heeft dit doel nog relevantie in de huidige tijd, of moet er naar een nieuw betekenisvol doel gezocht worden? Waarin onderscheidt de organisatie zich van andere? Wat maakt de organisatie uniek? In een SterkMerk workshop gaat Beeldvang samen met medewerkers, klanten en partners op zoek naar antwoorden op deze vragen. De antwoorden worden samengevat in een MerkKompas. Dit is het uitgangspunt voor een krachtige positionering van het bedrijf.

Stap 2: Bouw het merk

De positionering staat op papier. Nu is het tijd om die uit te werken in krachtige concepten die het merk daadwerkelijk gestalte te geven. Bijvoorbeeld door het vastleggen van merkwaarden, de beeldtaal, tone of voice, het designconcept en soms zelfs het personeelsbeleid en serviceconcepten. Hierin is het belangrijk dat de vastgestelde waarden en doelen worden gedragen door alle medewerkers en partners. Een sterk merk bouw je samen! In deze fase komen de huisstijl, de communicatiemiddelen en het medialandschap aan bod.

Op zoek naar een Sterk Merk voor jouw bedrijf?Help mij

Stap 3: Verkoop het merk

Na de conceptuele uitwerking van het merk ontwikkelen we een strategie om het in de markt te zetten. Alle nodige communicatiedragers en media worden ingezet om een relevant verhaal naar de verschillende doelgroepen uit te dragen. We stellen doelgerichte communicatieplannen op voor onder andere offline en online campagnes.

Stap 4: Manage het merk

Een sterk merk vergt onderhoud en voortdurende evaluatie. Dit betekent het meten van de effecten van de branding-activiteiten en bijsturen waar nodig. We ontwikkelen krachtige tools waarmee eigen en externe medewerkers het merk zelf kunnen vormgeven en presenteren. Een voorbeeld daarvan is een huisstijlhandboek en online toolbox waarin alle vormgevingselementen beschikbaar zijn voor een consistente merkidentiteit.

Stap 5: Leef het merk

Als de merkwaarden niet tot uiting komen in je producten en het gedrag van jezelf en jouw medewerkers, blijft het merk abstract. Beeldvang geeft structuur aan het ontwikkelen van content die naadloos past bij de ontwikkelde positionering. Wij geven handvatten om te zorgen dat iedereen in de organisatie zich niet alleen bewust is van de merkidentiteit, maar er ook trots op is en de merkwaarden vol overtuiging uitdraagt.

Enkele sterke merken gebouwd door Beeldvang;

Ook een Sterk Merk maken van jouw bedrijf?

Hoe positioneer ik mijn bedrijf? Wacht niet langer! Nodig Buro Beeldvang uit voor de gratis MerkCheck. Wij komen graag vrijblijvend op bezoek en bekijken samen hoe sterk jullie merk nu is en hoe Buro Beeldvang het kan versterken. De eerste stap naar een sterk merk begint hier! Neem nu contact met ons op en ontdek de kracht van verbeelding:

Hans Corstjens
Creative director
hans@beeldvang.nl
T 0495 54 48 93

Gerealiseerde Sterke Merken

Factorium Tilburg | Positionering & communicatiestrategie

10 september 2018

Vematrack | Positionering & communicatiemiddelen

5 januari 2018

SJG | Huisstijl

30 januari 2015

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief