Hoe maak ik van volgers op Facebook bezoekers op mijn website?

Door: 24 februari 2015 maart 6th, 2015 Geen categorie

Enkele jaren geleden was het nog de vraag “Wat moeten we met social media?”. Inmiddels zijn door de explosieve groei in het gebruik van social media hele andere vraagstukken relevant: hoe zorgen we ervoor dat social media marketing een toegevoegde waarde geeft aan de binding met onze doelgroep? En hoe zorgen we voor rendement uit social advertising? Hierbij deel ik graag enkele ervaringen met Facebook marketing.

Social media zijn uitgegroeid tot een structureel marketingkanaal, dat een goede positie verdient in elke (online) marketingmix. Met op dit moment (en voorlopig nog steeds) Facebook in de absolute hoofdrol. Facebook biedt diverse tools om wervende berichten te plaatsen en te delen. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. sponsored posts, door het plaatsen van Adds of door het opzetten van Like-acties. Voordelen t.o.v. gedrukte media zijn een groot bereik voor een laag budget, een langere looptijd t.o.v. dag- of weekbladen, een betere selectie van de doelgroep en de snelheid van het medium.

Een terechte vraag over de inzet van social media marketing is “wat levert het mij op?”. Een vraag waar een goed antwoord op te geven is want het mooie van online marketing en dus ook social media: alles is extreem meetbaar! Dus voordat je een actie start, zorg ervoor dat je 100% zeker weet dat je de effectiviteit kan meten. Dat kan op verschillende manieren.

Conversietracking
Conversies meten op Facebook is niet altijd eenvoudig geweest. Voordat je aan de slag gaat met campagnes, zorg ervoor dat de conversietracking op orde is door het plaatsen van onder andere de Facebook-conversiepixel. Een conversiepixel is een stukje Javascript-code op een pagina op je website wordt geplaatst. Op het moment dat die specifieke pagina wordt bezocht vanuit Facebook, gaat er een ‘signaal’ naar Facebook. Op deze manier kun je als adverteerder meten of er een conversie plaatsvindt op jouw website, afkomstig van jouw Facebook advertentiecampagne. Naast conversietracking kun je de social media inspanningen analyseren met Google Analytics. Analytics biedt de mogelijkheid om heel simpel eigen dashboards aan te maken voor het scheppen van een relevant overzicht van alle data over de bezoeken aan je website.

Beeldvang kan de opzet van een campagne voor je realiseren waarbij je deze met behulp van google analytics kunt monitoren. Wij geven ook google analytics trainingen zodat jezelf snel aan de slag kunt!

Geef jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.