Online marketing voor elke stap in de Customer Journey
Online marketing is hot. Je kunt nieuwe doelgroepen bereiken, een trouwe achterban opbouwen, resultaten beter meten, real-time bijsturen en ja, het is ook nog eens goedkoper dan offline. Buro Beeldvang zet online marketing in bij elke stap in de Customer journey. Elke klant doorloopt een bepaalde reis bij het kopen van een online product of dienst, de customer journey. Door het analyseren van deze customer journey krijg je meer inzicht in je klanten en hun interesses. De klanten komen in een soort sales funnel terecht waar je als bedrijf op kunt inspelen door middel van online marketing! Buro Beeldvang helpt als online marketing bureau in Limburg mee bij het bepalen van de juiste online strategie. De customer journey bevat een aantal belangrijke stappen waar je op in kunt spelen!
Stap 1: De basis
Voor we starten met de inzet van online communicatiemiddelen zorgen we dat de website geoptimaliseerd is. Jullie onderscheidende verhaal toetsen we aan het zoekgedrag van jullie doelgroepen. Wat we willen bereiken is dat de klanten een passend antwoord op hun vraag vinden op jullie website en andere media. Daartoe optimaliseren we de teksten van de site (SEO) en maken indien nodig enkele landingspagina’s die uitvoerige informatie geven over jullie aanbod. Als de website en de social media de juiste boodschap uitdragen is het tijd om op de online trom te slaan.
Stap 2: Trek de aandacht
In de tweede stap is het vooral belangrijk ‘bewustzijn’ te creëren bij mensen. Het gaat om het uitgeven van een duidelijk, doelgerichte boodschap. Mensen gaan zich aangesproken voelen en hun behoefte voor de dienst of het product wordt gecreëerd.
Hierop kun je inspelen door middel van online banners. Deze kunnen geplaatst worden op websites die vaak bezocht worden door de doelgroep. Naast bannering laten ook Google Adword campagne’s goede resultaten zien. De juiste doelgroep kun je bepalen door gebruik te maken van klantpersona’s!
Klantpersona’s
Een klantpersona is een globale weergave van een klant die binnen de doelgroep valt. Bestaat jouw doelgroep uit mannen van 20 tot 30 jaar oud die van auto’s houden? Een klantpersona kan dan een 22 jaar oude student zijn die naast zijn opleiding twee dagen in de week werkzaam is op een kantoor. Hij surft veel op het internet, is introvert, een echte denker en gaat veel af op zijn intuïtie. Verder gaat hij op de fiets naar zijn werk, maar maakt wel graag ritjes voor zijn plezier in de sportauto van zijn vader!
Stap 3: Oriëntatie fase
Als de aandacht van de potentiële klant eenmaal op het product of de dienst is gericht, dan wil dat echter nog niet zeggen dat deze persoon over gaat tot “koop”. In deze stap zoekt de potentiële klant meer informatie over het product en overweegt andere aanbieders. De voor- en nadelen worden naast elkaar gelegd.
Als bedrijf kun je hierop inspelen door remarketing banners in te zetten met Facebook advertising en Google Display banners. Het is belangrijk dat de banners overtuigend zijn en bijvoorbeeld duidelijk de USP’s laten zien.
Volg ons!