Customer journey en de invloed van online marketing

 

Klanten doorlopen een bepaalde reis bij het kopen van een online product of dienst, de customer journey. Door het analyseren van deze customer journey krijg je meer inzicht in je klanten. De klanten komen in een soort sales funnel terecht waar je als bedrijf op kunt inspelen door middel van online marketing! Buro Beeldvang helpt als online marketing bureau in Limburg mee bij het bepalen van de juiste online strategie. De customer journey bevat een aantal belangrijke stappen waar je op in kunt spelen!

Stap 1: Trek de aandacht

In de eerste stap is het vooral belangrijk ‘bewustzijn’ te creëren bij mensen. Het gaat om het uitgeven van een duidelijk, doelgerichte boodschap. Mensen gaan zich aangesproken voelen en hun behoefte voor de dienst of het product wordt gecreëerd.

Hierop kun je inspelen door Google Ads in te zetten zodat je bij zoekopdrachten in Google boven in de resultaten komt te staan of door middel van online banners. De online banners kunnen geplaatst worden op websites die vaak bezocht worden door de doelgroep. De doelgroep kun je bepalen door gebruik te maken van klantpersona’s!

Klantpersona’s
Een klantpersona is een globale weergave van een klant die binnen de doelgroep valt. Bestaat jouw doelgroep uit mannen van 20 tot 30 jaar oud die van auto’s houden? Een klantpersona kan dan een 22 jaar oude student zijn die naast zijn opleiding twee dagen in de week werkzaam is op een kantoor. Hij surft veel op het internet, is introvert, een echte denker en gaat veel af op zijn intuïtie. Verder gaat hij op de fiets naar zijn werk, maar maakt wel graag ritjes voor zijn plezier in de sportauto van zijn vader!

Customer journey Klantpersona voorbeeld

Stap 2: Oriëntatie fase

Als de aandacht van de potentiële klant eenmaal op het product of de dienst is gericht, dan wil dat echter nog niet zeggen dat deze persoon over gaat tot “koop”. In deze stap zoekt de potentiële klant meer informatie over het product en overweegt andere aanbieders. De voor- en nadelen worden naast elkaar gelegd.

Als bedrijf kun je hierop inspelen door remarketing banners in te zetten met Facebook advertising en Google Display banners. Het is belangrijk dat de banners overtuigend zijn en bijvoorbeeld duidelijk de USP’s laten zien.

Ondersteuning nodig bij jouw online marketing?  Help mij

Stap 3: De aankoop

Zodra de potentiële klant een klant wordt lijkt het alsof de taak erop zit, maar niets is minder waar! Het is in deze fase belangrijk de klantbeleving zo speciaal mogelijk te maken en de klant goed te begeleiden. Twijfel kan hier nog altijd toeslaan.

Het is belangrijk om het online bestelproces zo eenvoudig mogelijk te houden, met zo min mogelijk afleiding en enkel de belangrijke zaken. Zorg er tevens voor dat de klant op de hoogte wordt gehouden van elke stap in het bestelproces door te communiceren wat er van hem of haar wordt verwacht en wat ze van jou kunnen verwachten.

Stap 4: De levering

In deze fase is de potentiële klant pas écht een klant geworden: hij of zij heeft vertrouwen in je product of dienst en heeft niet gekozen voor de concurrent. Het gevolg is dat er allerlei verwachtingen ontstaan. Als bedrijf moet je hier zo goed mogelijk aan voldoen of deze zelfs overtreffen. Informatievoorziening speelt hierbij een grote rol.

Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tips over het gebruik van een product op de website of het versturen van een SMS update met daarin een samenvatting en verwijzing naar de e-mail die werd verstuurd. Ook is het belangrijk te laten weten dat je altijd open staat voor commentaar of vragen. Je kan hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van een chatfunctie op je website.

Stap 5: Feedback van de klant

Na de levering is het belangrijk te weten of de klant tevreden is omdat je wilt dat de klant ook daadwerkelijk klant blijft. Vraag de klant daarom om feedback!

Je kunt dit doen door een vragenlijst te sturen om te achterhalen hoe tevreden de klant écht is. De pluspunten zijn natuurlijk leuk om te weten, maar het is ook van belang om eventuele minpunten naar boven te halen. Op die manier komt de klant terug en dat is natuurlijk positief voor het online succes!

Buro Beeldvang, de partner voor je online marketing strategie

Met behulp van verschillende online marketing methoden kan de customer journey optimaal worden ingericht. Dit levert een grote bijdrage aan de groei en het online succes van je bedrijf! Wij kunnen je ondersteunen bij het in beeld brengen van de customer journey en het daadwerkelijk vormgeven van de online marketing.

Neem voor meer informatie contact op met:

Jan Beumers
Webdesign en -development
jan@beeldvang.nl
T 0495 54 48 93

Online marketing projecten
Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief